Zamknijcie oczy i przenieście się w takie miejsce: podwórko, trzepak, mnóstwo dzieci w powyciąganych bluzach, potarganych włosach i ubrudzonych czekoladą buziach. Jeden z nich, przywódca grupy z dużym ciężkim odtwarzaczem muzyki BoomBox na ramieniu. Leci Eminem, Depeche Mode, Metallica, The Police, Guns N' Roses. Przyszła, jeszcze niewyrośnięta, młodzież bawi się wspólnie, nie wiedząc, że wystarczy parę lat, a ich następcy będą już całkowicie inaczej spędzali wolny czas. Jest dziesięć, piętnaście lat później. Dzieci w markowych, czystych bluzach, w ręce najnowszy smartfon, z którego jednocześnie leci Sia, The Weekend, Maneskin, Miley Cyrus. Trochę się pozmieniało, ale czy już nie ma dosłownie nic łączącego tamte "pokolenie trzepaka" z "pokoleniem social media"? Rozstrzygniemy to z nową kolekcją Aldi!

Porównujemy zabawy, a Wy przyznajcie się, które pamiętacie, w których sami uczestniczyliście, czyli zabawy kiedyś vs. zabawy dziś:
• Gra w klasy: Rysowanie kredą na chodniku prostokątów i skakanie po nich na jednej nodze było ulubioną zabawą wielu pokoleń. Gra w klasy rozwijała koordynację ruchową i równowagę.
• Chowanego: Klasyczna zabawa, w której jedno dziecko liczy do określonej liczby, a reszta się chowa. Zadaniem liczącego było znalezienie wszystkich ukrytych dzieci. Gra w chowanego uczyła orientacji w terenie i sprytu.
• Gra w gumę: Dzieci skakały przez rozciągniętą gumę, wykonując różne sekwencje skoków. Gra w gumę rozwijała zwinność i kondycję fizyczną.
• Podchody: Zabawa polegająca na śledzeniu śladów pozostawionych przez jedną grupę dzieci przez drugą. Podchody rozwijały umiejętność współpracy i logicznego myślenia.
• Gra w kapsle: Dzieci zbierały kapsle od butelek i urządzały wyścigi na wyznaczonych trasach. Gra w kapsle rozwijała precyzję i cierpliwość.

• Gry komputerowe i wideo: Dzieci spędzają dużo czasu przed ekranami, grając w różnorodne gry komputerowe i wideo. Gry te rozwijają umiejętności manualne, refleks i zdolności strategiczne, ale mogą także prowadzić do uzależnień i problemów zdrowotnych.
• Zabawki interaktywne: Nowoczesne zabawki, takie jak roboty edukacyjne, klocki z elementami elektronicznymi czy interaktywne książki, łączą zabawę z nauką, rozwijając kreatywność i umiejętności techniczne.
• Media społecznościowe i aplikacje mobilne: Dzieci coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych i aplikacji mobilnych do komunikacji i zabawy. Choć mogą one rozwijać umiejętności społeczne i cyfrowe, niosą także ryzyko cyberprzemocy i uzależnień.
• Zajęcia pozalekcyjne: Współczesne dzieci mają dostęp do szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych, takich jak sport, muzyka, taniec czy sztuki walki. Zajęcia te rozwijają talenty i pasje, ale mogą także prowadzić do nadmiernego obciążenia i braku czasu na swobodną zabawę.
Patrzymy tak na nową gazetkę promocyjną Aldi i dochodzimy do wniosku, że niektóre zabawki są nieśmiertelne. Drewniana gra edukacyjna? Zaliczona, i przez dziadka, i przez wnuka! A figurki zwierząt? To samo! I znowu to "międzypokoleniowe drewno"... Drewniana tablica Montessori! No dobra, może kolorowych książeczek kiedyś nie było, ale... jeśli dziecko jest w książce, a nie w telefonie... Brawo dla rodzica! :) A Wasza jaka jest ulubiona gra?